Appreciation Post untuk Umi Abah

by - November 11, 2018

Assalamualaikum.

2.20 pagi. I cant sleep. I want to write all my thought here. Just now, aku iron baju kerja abah. Ye, aku akan buat semua tu before aku balik hostel. And suddenly tibe macam fikir, aku tahu aku dah besar bila tanggungjawab tu aku buat.

Tanggungjawab seorang anak. Kau tahu bila kau dah besar, kau dah pandai buat kerja rumah, kau dah boleh buat tanpa di suruh lagi pon. Kau dah boleh settle semua masalah kat rumah tanpa harap Umi lagi walaupun ya kadang-kadang still rasa malas.

Tibe je macam dah besar, haha how time flies so fast. Sayangnya kat Umi Abah. Semua makin bertambah usia. Semua kudrat dah tak kuat. Kita ni sebagai anak lah yang kena tolong. 

Teringat waktu kecil, bila tidur sorang, bila tetibe tersedar waktu tengah pagi, dan tibe rasa macam ada hantu hahaha time tu takleh tidur balik mesti jerit "Umi!! Umi!! Abah!!" sampai diorang datang bilik. Pastu tanya kenapa pastu nanti bagi air minum sebab haus pastu nanti dorang suruh tidur balik. Time tu lah baru lena balik. Ah, cepatnya masa berlalu.

Dulu, aku paling susah nak buat kerja rumah, since dah habis SPM, aku duduk rumah dan since that la aku belajar satu-satu, memandangkan yang ada dekat rumah cuma aku dan Umi bila semua orang pergi kerja. Yes, aku belajar masak, aku yang basuh baju, sidai baju, satu-satu aku belajar, sampai lah sekarang aku buat. Glad that aku tak malas macam dulu. Haha walaupun berkemas tu takdelah bersih mana. Hahaa

Bila kita tahu kita dah besar ialah kita bergurau dengan Umi Abah tu macam mana, even Abah marah macam mana pon, kita still boleh sejukkan hati yangg tengah marah tu. Peluk ke cium ke, yknow this things will be missed kalau dorang takde nanti. *crying

Cepatnya masa berlalu, 21 tahun dah - 2018. Dah cukup besar dah nak fikir mana yang baik mana yang buruk. Dulu, cukuplah dulu. Rasa banyak gile dosa kat Umi Abah. Banyak sangat. Tapi sekarang, kita sedar kita cuma ada Umi Abah dan Family je. Time sekarang, rasa hidup pon sebab nak banggakan Umi Abah, nak senangkan hati dorang even kadang-kadang takdelah senang mana hati dorang haha. Rasa nak buat yang terbaik je untuk Umi Abah. Adik here always pray for Umi and Abah. *crying 
lots of love, adik

Dulu, time masuk diploma pon masuk sebab nak banggakan Umi Abah, dapat dean's list pon sebab Umi Abah, belum rasa la buat untuk diri sendiri. Belum rasa lagi. "Even adik still rasa hidup adik ni masih belum senangkan Umi Abah, but adik tengah cuba. Doa yang tak pernah putus untuk Umi Abah."

Sekarang sambung degree pon masih untuk Umi Abah. "Adik tahu macam mana Abah nak tengok adik sambung Degree sebab tu abah beriye mintak tolong kawan Abah untuk dapatkan adik sambung belajar, sampai bile adik cakap adik taknak sambung then terus abah moody merajuk taknak cakap sebab ingat adik main-main. No, this time no matter how hard my degree was, adik tetap akan habiskan."

Kalau nak cerita pasal hidup ni, bila dengan Umi Abah memang takkan pernah habis pon. But satu je, aku bersyukur dilahirkan dalam keluarga ni. Yes, I'm the only child of 7 siblings yang C-zer hahahaha. Keluar ikut tingkap. Haha, so Umi cerita yang untuk melahirkan aku ni adalah jarang untuk diselamatkan tapi Alhamdulillah here I am. *syukur

Love my family a lots. Jatuh bangun adik, korang je yang selalu ada. Broken teruk menangis teruk pon bila dah hilang semangat pon adik mesti pergi bilik Umi then terus peluk nangis-nangis dekat Umi. Abah kalau ada dia cuma hiburkan je dengan lawak-lawak hambar dia hahaa. 

Satu je aku minta dalam doa.

Moga kita jumpa di syurga Firdaus, Umi Abah :')

You May Also Like

0 Comments